Σαν οσφυαλγία χαρακτηρίζεται ο πόνος που εντοπίζεται στην οσφύ (μέση). Ο πόνος είναι ισχυρός, ξεκινά συνήθως αιφνίδια μετά από μία απότομη κίνηση ή άρση κάποιου βάρους ή ακόμα και «χωρίς αιτία» ή τραυματισμό. Ο πόνος μπορεί να είναι τοπικός ή να αντανακλά στα πόδια (ισχιαλγία), ενώ σε άλλες περιπτώσεις ξεκινά από τη γάμπα, το μηρό ή τους γοφούς κι επεκτείνεται στη μέση.

Στο 85% των περιπτώσεων η οσφυαλγία διαρκεί λιγότερο από 6 εβδομάδες και χαρακτηρίζεται ως οξεία οσφυαλγία, στο 10% των περιπτώσεων διαρκεί 6-12 εβδομάδες οπότε και χαρακτηρίζεται ως υποξεία οσφυαλγία και στο 5% των περιπτώσεων χαρακτηρίζεται ως χρόνια αφού διαρκεί για περισσότερο από 12 εβδομάδες.

Τα αίτια της οσφυαλγίας στο 90% των περιπτώσεων είναι μηχανικά. Οι παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση της «μηχανικής» οσφυαλγίας είναι η μεγάλη ηλικία (>50 ετών), η χειρωνακτική εργασία, η ανύψωση βάρους με μη σωστή θέση του σώματος, ο λανθασμένος τρόπος καθίσματος, η παχυσαρκία κ.α.

Ακολουθούν μερικά μικρά καθημερινά μυστικά που θα σας βοηθήσουν να προλάβετε την οσφυαλγία και να σας ανακουφίσουν στην περίπτωση που πονάτε:

Γενικές οδηγίες:Οσφυαλγία

  • Διατηρείστε το σωματικό σας βάρος σε φυσιολογικά επίπεδα.
  • Γυμναστείτε τακτικά. Η καλή φυσική κατάσταση αυξάνει την ευκινησία και βελτιώνει τη στάση του σώματος.
  • Σε όλες τις καθημερινές σας δραστηριότητες πάντα σκεφτείτε τρόπους κίνησης που να μην επιβαρύνουν τη μέση σας.
  • Διατηρείτε τη λόρδωση (την προς τα εμπρός βύθιση) της οσφυϊκής μοίρας της σπονδυλικής στήλης καθ΄ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
  • Χάνοντας τη λόρδωση της σπονδυλικής στήλης κατά την καθιστή θέση, προκαλείτε περαιτέρω ερεθισμό και επαναφέρετε τον πόνο.
  • Αποφύγετε την κάμψη του κορμού προς τα εμπρός, όπως όταν προσπαθείτε να πιάσετε τα δάκτυλα των ποδιών από όρθια θέση, γιατί επιβαρύνονται τα στηρικτικά στοιχεία της σπονδυλικής στήλης, οδηγώντας έτσι σε περαιτέρω βλάβη.
  • Θυμηθείτε, η καλή στάση του σώματος είναι το κλειδί της ανακούφισης.
  • Συμβουλευτείτε τον γιατρό σας για φαρμακευτική θεραπεία, κινησιοθεραπεία ή πιθανές εναλλακτικές θεραπείες.

Στάση σώματος:

  • Αποφύγετε την παρατεταμένη ορθοστασία. Όταν μένετε όρθιοι για πολύ ώρα μην επιλέγεται στάση προσοχής, αλλά ανάπαυσης.
  • Αποφύγετε τα παπούτσια με ψηλά τακούνια και προτιμήστε τις ανατομικές σόλες.

Όταν κάθεστε:

  • Να αποφεύγετε την καθιστή θέση, όσον είναι δυνατόν, ή να κάθεστε για σύντομα χρονικά διαστήματα.
  • Να διατηρείται στην καθιστή θέση, τη λόρδωση της σπονδυλικής στήλης, τοποθετώντας ένα μαξιλάρι στην καμπύλη της μέσης, ιδιαίτερα όταν κάθεστε στο αυτοκίνητο ή σε βαθιές πολυθρόνες.
  • Να διαλέγετε να κάθεστε σε σκληρές, ψηλές καρέκλες, με ευθειασμένη πλάτη, όπως είναι οι καρέκλες κουζίνας ώστε να στηρίζεται η μέση σας.
  • Να αποφεύγεται το κάθισμα σε χαμηλές, μαλακές και βαθιές καρέκλες, γιατί έτσι η λόρδωση μειώνεται.
  • Ρυθμίστε το ύψος του γραφείου, ώστε να κρατάτε τη μέση σας σε ευθεία γραμμή.
  • Όταν σηκώνεστε από ένα κάθισμα πρέπει να διατηρείται η λόρδωση. Μεταφερθείτε προς το εμπρός μέρος του καθίσματος και σηκωθείτε ευθειάζοντας τα πόδια, αποφεύγοντας να κάμψετε τον κορμό προς τα εμπρός.
  • Η κοινή καθιστική στάση διατηρεί ή χειροτερεύει τον πόνο στη μέση.

Κατά την οδήγηση:

  • Όταν οδηγείτε, ρυθμίστε το κάθισμα του αυτοκινήτου στα μέτρα σας ώστε να είναι αρκετά κοντά στα πετάλια, επιτρέποντας να διατηρείται η λόρδωση της σπονδυλικής στήλης. Αν σε αυτή τη θέση το επίπεδο των ισχίων είναι πιο κάτω από τα γόνατα, μπορεί να ανυψώσετε τον εαυτό σας, πάνω σε ένα μαξιλάρι.
  • Σε μακρινά ταξίδια πρέπει να διακόπτετε την καθιστή θέση κάθε μία ή δύο ώρες. Να στέκεστε όρθιοι, να εκτείνεται τον κορμό σας προς τα πίσω 6-7 φορές και να περπατάτε για λίγα λεπτά.
  • Αποφύγετε την οδήγηση κατά το οξύ στάδιο της οσφυαλγίας και αν είναι απαραίτητο να μετακινηθείτε προτιμήστε να είστε συνεπιβάτης.

Κάμπτοντας προς τα εμπρός (σκύψιμο):

  • Σκύβουμε πάντα λυγίζοντας τα γόνατα. Ποτέ δεν σκύβουμε λυγίζοντας τη μέση κι έχοντας τα πόδια τεντωμένα.
  • Σε οξεία οσφυαλγία πρέπει να αποφεύγετε να σκύβετε εμπρός.

Ανύψωση αντικειμένων:

  • Σταθείτε πολύ κοντά στο αντικείμενο, κρατήστε την μέση ίσια και λυγίστε τα γόνατα για να πιάσετε το αντικείμενο. Ανυψώστε το σταδιακά και όχι απότομα και μετακινείτε ολόκληρο το σώμα σας για να στρίψετε αν χρειαστεί, αποφεύγοντας την στροφή της σπονδυλικής σας στήλης.
  • Για να μεταφέρουμε βαριά αντικείμενα, τα κρατάμε κοντά στο σώμα και χρησιμοποιούμε και τα δύο χέρια.
  • Πάντα πριν και αμέσως μετά από κάθε ανύψωση, εκτείνετε τον κορμό σας προς τα πίσω 6-7 φορές.
  • Κατά τη διάρκεια της οξείας οσφυαλγίας απαγορεύεται να σηκώνετε αντικείμενα, εάν όμως αυτό δεν είναι δυνατόν, δεν πρέπει να σηκώνετε αντικείμενα πάνω από 15 κιλά.

Στο κρεβάτι:

  • Ένα καλό σταθερό στήριγμα είναι συνήθως το επιθυμητό όταν ξαπλώνετε. Αν το κρεβάτι βουλιάζει, πηχάκια ή κόντρα πλακέ μπορεί να υποστηρίξουν το σημείο μεταξύ του στρώματος και της βάσης του κρεβατιού. Μπορείτε επίσης να τοποθετήσετε το στρώμα στο πάτωμα, σαν προσωρινή λύση.
  • Μπορεί να κοιμάστε πιο άνετα το βράδυ, όταν χρησιμοποιείτε κάποιο ρολό σαν υποστήριγμα της μέσης. Μια τυλιγμένη πετσέτα, γύρω από τη μέση και δεμένη μπροστά, είναι συνήθως αρκετή.
  • Όταν σηκώνεστε από το κρεβάτι πρέπει να διατηρείτε τη λόρδωση της σπονδυλικής στήλης. Γυρίστε προς τη μία πλευρά, λυγίστε τα γόνατα και τοποθετείστε τις πτέρνες έξω από την άκρη του κρεβατιού, ταυτόχρονα σηκωθείτε σπρώχνοντας τον εαυτό σας με τα χέρια, αποφεύγοντας να σκύψετε προς τα εμπρός.

Βήχας και φτέρνισμα:

  • Κατά την οξεία φάση της οσφυαλγίας, πρέπει να σηκώνεστε όρθιος εκτείνοντας την οσφύ προς τα πίσω και να φτερνιστείτε ή να βήξετε.

Ανάπαυση μετά από έντονη δραστηριότητα:

  • Μετά από έντονη δραστηριότητα, θα πρέπει να επαναφέρετε και να επιτείνετε τη λόρδωση στεκόμενος όρθιος και εκτείνοντας τον κορμό 6-7 φορές προς τα πίσω.
  • Όταν κάθεστε για να ξεκουραστείτε, θα πρέπει να διατηρείτε τη λόρδωση και να χρησιμοποιείτε ένα μαξιλάρι ώστε να αποφεύγετε τον ευθειασμό της σπονδυλικής στήλης.

 

Οι παραπάνω οδηγίες είναι ενδεικτικές και δεν ισχύουν για όλους τους ασθενείς. Σε περίπτωση ιστορικού οσφυαλγίας πρέπει να συμβουλευτείτε τον θεράποντα ιατρό σας ή τον φυσικοθεραπευτή σας πριν τις εφαρμόσετε.

Προτείνετε αυτό το άρθρο

Προτείνετέ το στο FacebookΠροτείνετέ το στο Google PlusΠροτείνετέ το στο TwitterΠροτείνετέ το στο LinkedIn

Translate

sqenfrdeitptrorues

Παπαθανασίου Αναστάσιος - Ειδικός Παθολόγος
Κοραή 4, 454 44 Ιωάννινα

Η ιστοσελίδα IoanninaMed.gr ελέγχθηκε από την Norton Internet Security Η ιστοσελίδα IoanninaMed.gr ελέγχθηκε από την McAffe Internet Security