Τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη απαιτούν μεταχείριση ανάλογη με την πάθησή τους. Παρακάτω, ακολουθούν ορισμένοι γενικοί κανόνες αλλά και εξειδικευμένες συμβουλές για τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη.

ΚολύμβησηΒεβαιωθείτε πως έχετε πάρει όλα τα μέτρα πρόληψης και κατανοείται τους κανόνες ασφαλείας όταν κολυμπάτε. Κατά την κολύμβηση τα παιδιά με σακχαρώδη διαβήτη θα πρέπει να επιβλέπονται από γυμναστή. Τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη θα πρέπει να φορούν την ειδική αλυσίδα στον καρπό ή τον λαιμό του ώστε να αναγνωρίζονται εύκολα.

Τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη συνήθως γνωρίζουν τα συμπτώματα της υπογλυκαιμίας και τρώνε λίγη ζάχαρη ή κάποιο μπισκότο. Η αιφνίδια αλλαγή της συμπεριφοράς (επιθετική), η διανοητική σύγχυση ή αδιαφορία είναι ενδείξεις που σε κάνουν να υποψιαστείς πως έχουν υπογλυκαιμία. Αν δεν τους δοθούν υδατάνθρακες σύντομα, τότε απώλεια των αισθήσεων και ίσως θάνατος μπορεί να επέλθει. Αν χάσουν τις αισθήσεις τους, καλέστε επειγόντως το ΕΚΑΒ (166/112).

Ένα από τα μακροχρόνια προβλήματα των διαβητικών ατόμων είναι και τα έλκη των ποδιών που συχνά οδηγούν σε ακρωτηριασμό. Αυτή η κατάσταση αποτρέπεται αν ο διαβητικός:

  • δεν χρησιμοποιεί ζεστό νερό στα πόδια,
  • δεν περπατάει ξυπόλητος,
  • στεγνώνει τα πόδια του κατάλληλα με μαλακή πετσέτα μετά το μπάνιο ή το ντους,
  • χρησιμοποιεί κρέμα για στεγνή ή κομμένη επιδερμίδα που του πρότεινε ο ιατρός και
  • πλένει τις πατούσες του χρησιμοποιώντας απαλό σαπούνι.

Αν διαπιστώσετε ενδείξεις έλκους στις πατούσες σας, μίλησε με ιατρό σας. Αν κατά την διάρκεια της κολύμβησης πονάτε, νιώθετε μυρμήγκιασμα, φαγούρα ή ξαφνικά σας κόβεται η αναπνοή σας, σταμάτησε την άσκηση αμέσως.

Κατανάλωσε υδατάνθρακες πριν την άσκηση - κολύμβηση για την αποφυγή πιθανής υπογλυκαιμίας. Οι διαβητικοί πάσχοντες που παίρνουν σουλφονουρία εξαιτίας του μεγαλύτερου κινδύνου εμφάνισης υπογλυκαιμίας θα πρέπει να καταναλώνουν επιπλέον υδατάνθρακες όταν κάνουν άσκηση - κολύμβηση.

Ο συνδυασμός συστηματικής άσκησης και δίαιτας συστήνεται για τους παχύσαρκους με διαβήτη τύπου 2 ώστε να βελτιώσουν αποτελεσματικά τον μεταβολικό έλεγχο τους. Η άσκηση χαμηλής έντασης είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος άσκησης για αυτά τα άτομα, και συχνά το μόνο που μπορούν οι παχύσαρκοι να κάνουν. Ο θεράπων ιατρός πρέπει να λάβει υπ’ όψιν του και άλλα τυχόν συνυπάρχοντα νοσήματα και επιπλοκές, καθώς και την ηλικία του ασθενή πριν του προτείνει την συμμετοχή σε κάποιο πρόγραμμα άσκησης.

Πριν την άσκηση ο ασθενής πρέπει να κάνει ένα ηλεκτροκαρδιογράφημα, έλεγχο της αρτηριακής του πίεσης, και της αρτηριακής του κυκλοφορίας, ιδίως των κάτω άκρων (κυρίως οι παχύσαρκοι). Με την άσκηση το διαβητικό άτομο επιτυγχάνεται καλύτερη ρύθμιση του σακχάρου. Η άσκηση δεν έχει δείξει πως βελτιώνει σίγουρα τον έλεγχο του σακχάρου στον τύπου 1 διαβήτη, αλλά η εκπαίδευση και η κατάλληλη παρακολούθηση, προσφέρουν ουσιώδη φυσικά και ψυχολογικά οφέλη. Από την άλλη πλευρά, στον διαβήτη τύπου 2, υπάρχουν ισχυρές αποδείξεις που επιβεβαιώνουν πως η άσκηση μπορεί να είναι ένα ισχυρό στοιχείο για την πρόληψη και την αντιμετώπισή του.

Οι παράγοντες που επιδρούν απορυθμίζοντας τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα είναι:

  • ο καιρός (η ζάχαρη διαχέεται ελαφρά πιο αργά όταν έχει ζεστό καιρό ίσως εξαιτίας της ταχύτατης απορρόφησης της ινσουλίνης κάτω από το δέρμα ή ίσως γιατί τα παιδιά ασκούνται περισσότερο),
  • λοιμώξεις - διάφορα νοσήματα (συνήθη νοσήματα όπως το κρύωμα, η γρίπη, η διάρροια, κτλ. επιδρούν στην διαβητική ρύθμιση σε τέτοιο τρόπο ώστε να αυξάνουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα πάνω από το κανονικό- μια δόση ινσουλίνης μπορεί να είναι απαραίτητη για τη ρύθμιση του σακχάρου),
  • διάθεση (η συναισθηματική ένταση ή η στεναχώρια μπορεί ορισμένες φορές να έχει αντίστροφη επίδραση στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα), και
  • η περίοδος (σε ορισμένα κορίτσια ο διαβητικός έλεγχος είναι ακανόνιστος τις μέρες της περιόδου).

Η προληπτική αντιμετώπιση της υπογλυκαιμίας κατά την διάρκεια της άσκησης - κολύμβησης προβλέπει:

  • λήψη ζάχαρης, καραμέλας ή μπισκότων οπουδήποτε πάτε μαζί σας,
  • αρκετά γεύματα με υδατάνθρακες,
  • αν το μάθημα κολύμβησης είναι κοπιαστικό, καταναλώστε περισσότερους υδατάνθρακες (σοκολάτα, μπισκότα, ή καραμέλες) πριν την είσοδο στο νερό,
  • μην κολυμπάτε πάνω από 2 ώρες μετά από ένα μέτριο γεύμα, παρόλο που η ασφαλής περίοδος είναι μισή ώρα μετά το γεύμα,
  • φοράτε το βραχιολάκι που δηλώνει πως είστε διαβητικός,
  • αν αδυνατείτε να αναγνωρίσετε τα συμπτώματα της υπογλυκαιμίας, να συνοδεύεστε από κάποιον που θα ξέρει πως να σας βοηθήσει.

Έλεγξε το επίπεδο σακχάρου στο αίμα πριν αρχίστε να ασκείστε γιατί η επιπλέον άσκηση θα το μειώσει. Είναι σημαντικό να ελέγξετε το επίπεδό του και μετά την άσκηση γιατί η υπογλυκαιμία μπορεί να είναι καθυστερημένη.

Συμβουλευτείτε τον ιατρό σας αν σχεδιάζετε να πραγματοποιήσετε μια νέα μορφή άσκησης ή αν δεν έχετε ασκηθεί για κάποιο διάστημα. Ίσως χρειαστείτε επιπρόσθετες συμβουλές για την προσαρμογή της ρύθμισης του σακχάρου σας πριν την έναρξη της άσκησης.

Αντιμετωπίστε την υπογλυκαιμία κατά τη διάρκεια της άσκησης σταματώντας την όταν εμφανιστεί, λαμβάνοντας υδατάνθρακες. Συνέχισε την άσκησή σου ή διέκοψέ την μόνο όταν ανανήψεις πλήρως.

Πηγή:

Προτείνετε αυτό το άρθρο

Προτείνετέ το στο FacebookΠροτείνετέ το στο Google PlusΠροτείνετέ το στο TwitterΠροτείνετέ το στο LinkedIn

Translate

sqenfrdeitptrorues

Παπαθανασίου Αναστάσιος - Ειδικός Παθολόγος
Κοραή 4, 454 44 Ιωάννινα

Η ιστοσελίδα IoanninaMed.gr ελέγχθηκε από την Norton Internet Security Η ιστοσελίδα IoanninaMed.gr ελέγχθηκε από την McAffe Internet Security